Met zwemmen afvallen is de ideale manier van sporten als je problemen hebt met andere sporten. Afvallen door hardlopen kan namelijk enorm demotiverend zijn als je overgewicht hebt.

Er is dan een grote kans dat je last van je gewrichten krijgt en daardoor niet lekker kunt doorzetten. Pijn in je knieën en rug is hier een goed voorbeeld van.

Zwemmen daarentegen is juist ontlastend voor jouw gewrichten. Omdat je volledig in het water rust worden al jouw gewrichten ontlast en maak je voornamelijk gebruik van je spieren. Verder weet iedereen natuurlijk dat zwemmen gezond is.

En zwemmen werkt ook nog eens uitstekend om calorieën te verbranden.

Als zwemmen en afvallen jouw doel is wil je natuurlijk weten hoeveel calorieën je precies kunt verbranden.

Alvast een kort antwoord:

Met elke 10 minuten zwemmen kun je 50-100 calorieën verbranden. Maar dat het heel erg af van jouw zwemstijl.

Ook is het enorm belangrijk dat je de juiste techniek toepast als je wilt afvallen door te zwemmen. Sport verkeert en je werkt je onnodig in het zweet. Leer de juiste techniek toepassen en je kunt met zwemmen snel afvallen.

Hoe precies?

Lees hiervoor snel verder voor de 5 stappen en ontdek hoe zwemmen bijzonder geschikt is voor snel afvallen.

En besteed vooral aandacht aan de eerste stap: de allerbelangrijkste tip om met zwemmen afvallen voor jou een daverend succes te maken.

1. Behaal 80% van je gewichtsverlies met gezond eten

Gezond eten is de absolute basis voor gewichtsverlies. 80% van jouw gewichtverlies zal afhangen van wat jij dagelijks op jouw bordje legt.

Je kunt nog zoveel hardlopen, zwemmen en fietsen, maar als jij jouw eetgewoonte niet aanpast ben je onnodig tijd en energie aan het verspillen. Tijd die je zonder twijfel beter kunt besteden aan het inkopen van de juiste producten en het koken van gezonde en vetverbrandende maaltijden.

In mijn Moeiteloos Slank Receptenboek vind je deze recepten. Recepten die er speciaal op zijn gericht om hardnekkig vet te verbranden. Eigenlijk is het met de recepten helemaal niet nodig om te sporten. En dat zeg ik niet alleen omdat ik een receptenboek verkoop.

Je kunt namelijk extreem veel succes behalen met een aanpassing in je eetgewoonte. Ik vind het altijd zonde als ik mensen keihard zie sporten voor een klein beetje gewichtsverlies. Vaak krijg ik dan de neiging te vragen wat ze nog meer doen behalve het sporten. Maak zelf niet deze fout.

De overige 20 % van je gewichtsverlies kun je onder andere behalen met sporten, een positieve instelling in je leven (lees stressvrij), goede slaap en nog een aantal kleinere factoren.

Met zwemmen afvallen is zeker mogelijk. Maar je begint altijd met een aanpassing in je eetpatroon. Pas zodra je een draai hebt gevonden in je nieuwe eetpatroon en behoorlijk aan het afvallen bent, raad ik je aan de volgende stappen te volgen.

2. Zwemmen en afvallen: De juiste zwemstijl

Welke zwemstijl je toepast maakt nogal een verschil voor het aantal calorieën dat je verbrandt. Hieronder heb ik een vergelijking voor je gemaakt van de meest voorkomende zwemstijlen:

  • Vlinderslag: 150 calorieën elke 10 minuten
  • Borstcrawl: 100 calorieën elke 10 minuten
  • Rugcrawl: 80 calorieën elke 10 minuten
  • Schoolslag: 60 calorieën elke 10 minuten

Dit zijn trouwens wel gemiddelden. Afhankelijk van hoe goed je de techniek toepast en hoe snel je zwemt kun je meer of minder calorieën verbranden.

Ga nou niet direct met de vlinderslag beginnen als je onervaren bent omdat je hiermee de meeste calorieën verbrandt. De vlinderslag is de moeilijkste zwemstijl om onder de knie te krijgen. Waardoor de kans groot is dat je niet de goede techniek toepast.

Mijn advies: begin met de schoolslag. Doe lekker met de oudjes mee en bouw het vanaf daar rustig op zoals in het volgende punt uitgelegd.

3. Zorg voor een perfecte hartslag

Als je met sporten wilt afvallen is het cruciaal dat je de ideale hartslag te pakken hebt. Dit geldt bijvoorbeeld voor als je met hardlopen wilt afvallen maar dus ook voor zwemmen en afvallen. Met een juiste hartslag is afvallen door te zwemmen zeker mogelijk.

Om de juiste hartslag te krijgen begin je in ieder Hartslaggeval altijd rustig met sporten en bouw je het steeds verder op.

Afhankelijk van je huidige conditie kun je de eerste keer beginnen met 10-15 minuten zwemmen op een rustig tempo.

Elke tweede keer dat je gaat zwemmen verhoog je vervolgens de tijd met 5 minuten. Totdat je op ongeveer een uur zwemmen zit.

Om je ideale hartslag te krijgen zal je iets meer moeite moeten doen. Allereerst zal je een hartslagmeter nodig hebben die onder water kan.

Veel van deze horloges zijn duur maar na lang zoeken heb ik een versie gevonden die zeer goed betaalbaar is en uitstekend werkt voor jouw doel: De Polar FT1 sporthorloge met borstband. Ik heb deze in webshops al gezien voor minder dan 40 euro.

Nu je een goede meter hebt kunnen we aan de slag gaan om jouw ideale hartslag te berekenen. Hiervoor moeten we eerst jouw maximale hartslag berekenen….

Dit doe je door 220 – je leeftijd te berekenen. Ben je 35 jaar, dan is je maximale hartslag 185. Jouw ideale hartslag voor snel afvallen zit vervolgens op 60-70% van jouw maximale hartslag. Bij 35 jaar zijn dat ongeveer 120 hartslagen per minuut.

Met het juiste tempo zorg je ervoor dat je lichaam voornamelijk vet gaat verbranden i.p.v. koolhydraten en suikers. Een ander voordeel van op een rustig tempo zwemmen is dat je dan langer kunt doorgaan en je uiteindelijk meer vet zal verbranden.

Kort samengevat: voor vetverbranding raad ik je aan langzamer, langer en vaker te zwemmen. Met baantjes zwemmen afvallen komt zo al een stuk dichterbij!

4. Ga zwemmen in de binnenbaden

Er is een ideale temperatuur om in te zwemmen. Zwem je in te warm water dan zal je lichaam haar warmte moeilijk kwijt kunnen.

Zwem je in te koud water dan zal je lichaam een shock krijgen en schiet je bloeddruk omhoog en belast je jouw hart.

Ook is uit onderzoek gebleken dat wanneer je in te koud water zwemt je veel meer honger krijgt. Hierdoor is de kans groot dat je de calorieën die je hebt verbrand tijdens het zwemmen na het zwemmen gaat vervangen door een enorme maaltijd. Zo heeft met zwemmen afvallen natuurlijk geen nut.

Gelukkig zijn de meeste binnenbaden in Nederland op de juiste temperatuur: tussen de 25 en 28 graden. Ga je in een buitenbad zwemmen dan is de temperatuur al vaak een stuk lager. Mijn advies is dan ook om altijd voor een binnenbad te kiezen.

5. Draag comfortabele zwemkleding

Een grote ergernis tijdens zwemmen (en elke andere sport) is wanneer je kleren niet goed zitten. Denk aan een zwembril die constant volloopt of een zwempak die losjes zit. Met verkeerde kleren raak je al snel gedemotiveerd en is met zwemmen afslanken ineens niet leuk meer.

Helaas gebeurt het nog regelmatig dat uit geldbesparing maar iets uit de kast wordt getrokken wat eigenlijk niet geschikt is. Mijn advies is dan ook om goede kleding te kopen.

Daarvoor hoef je niet direct de duurste merken aan te schaffen.Het hoeft niet perse jaren mee te gaan als je net gaat starten. Iets dat lekker zit is al voldoende.

Voor vrouwen betekent dat een goed zittend zwempak (voordeel voor als je wat buikvet te verbergen hebt). Mannen hebben dit voordeel niet, zij zullen een strak zwembroekje moeten kopen om lekker te kunnen zwemmen.

Ben jij er klaar voor?

Ik hoop dat deze informatie jouw helpt een kickstart te geven aan jouw gezonde ambitie om te gaan sporten. Met zwemmen afvallen is zeker mogelijk. Maar onthoud wel, snel afvallen lukt jou alleen als je start met een aanpassing in je eetgewoonte.