Ben jij gek op yoghurt en speel je met de gedachte om een yoghurt dieet te volgen? Wil je weten hoe het yoghurt dieet werkt en welke gevaren er zijn? Na dit artikel weet jij precies waar je op moet letten en of het dieet ook voor jou geschikt is. Inclusief een weekmenu!

Het Yoghurt Dieet bestaat al sinds 2009. Auteur Anan Luque schreef destijds het boek The Yoghurt Diet. Het idee voor het boek is ontstaan door te kijken naar twee Europese landen: Frankrijk en Griekenland.

Zoals je zelf ook wel opgemerkt hebt zijn de meeste vrouwen in deze landen slank. Anan Luque ging op zoek naar het geheim en kwam tot de conclusie dat ze een ding in gemeen hebben; in beide culturen is de consumptie van yoghurt hoger dan gemiddeld.

Ze besloot er een boek aan te wijden. Na publicatie van haar boek werd het dieet echter nog direct populair. De populariteit van het Yoghurt Dieet kreeg in pas in 2011 een boost, toen de Amerikaanse actrice Jeannie Mai het diet in samenwerking met Yoplait Light (een yoghurt fabrikant) promootte.

Studies bewijzen dat je met een yoghurt dieet zult afvallen

In de media beweerde ze dat je met het yoghurt dieet in 10 dagen twee tot drie kilo gewicht kunt verliezen. Deze bewering werd ondersteund door een aantal experts, waaronder de erkende voedingsexpert en auteur Michael Zemel.

[blockquote type=”left”]“Yoghurt helpt met gewichtsverlies door het vet rond je middel aan te vallen”[/blockquote]

Michael Zemel heeft in 2005 namelijk een studie uitgevoerd onder volwassenen met overgewicht.

Voor deze studie verdeelde hij de deelnemers in twee groepen:

  • Groep 1: vermindering van dagelijkse consumptie voeding met 500 kcal
  • Groep 2: vermindering van dagelijkse consumptie voeding met 500 kcal en toevoeging van drie keer per dag 170 gram vetvrije yoghurt (Yoplait Light)

Aan het einde van de 12 weken hadden de deelnemers in Groep 2 aanzienlijk meer gewicht verloren dan de deelnemers in Groep 1. En dat vooral rond hun middel.

De reden: volgens Michael Zemel produceert het vet om je middel het cortisol hormoon. Wanneer je yoghurt eet geeft de calcium een signaal aan je vetcellen om minder cortisol te maken. Dit maakt het makkelijker om gewicht te verliezen. Het aminozuur in yoghurt helpt je daarnaast om buikvet te verbranden.

In 2013 is een andere studie uitgevoerd, wederom onder mensen met overgewicht. De deelnemers die yoghurt aan hun dieet toevoegden hadden na afloop een lager vetpercentage en een lager lichaamsgewicht dan de controlegroepen. Dit bevestigt de resultaten van de studie door Michael Zemel.

Tegenstrijdige studies heb ik niet kunnen vinden. We kunnen dus redelijk veilig de conclusie trekken dat je met yoghurt kunt afvallen.

Welk Yoghurt Dieet je absoluut niet moet volgen

In tegenstelling tot wat je op sommige websites tegenkomt, betekent een yoghurt dieet niet dat je alleen maar yoghurt eet. Er zijn namelijk een aantal varianten op dit dieet waarin dit aanbevolen wordt (om zeer snel gewicht te verliezen).

Maar dat zijn simpelweg Crash Diëten en een Crash Diet raad ik je ten zeerste af. Net als alle andere crash diëten val je ook snel af als je alleen maar yoghurt eet, maar die kilo’s komen na afloop net zo snel weer terug. Soms zelfs met het gevolg dat je meer kilo’s terug krijgt dan je verloren was! Het bekende jojo effect dus.

Wat je dan wel moet doen?

Als je voor lange tijd wilt afvallen met een yoghurt dieet volg je het beste de officiële Yoghurt Dieet richtlijnen. Deze richtlijnen geven aan dagelijks twee tot drie porties yoghurt te consumeren. In totaal moet je dagelijkse yoghurt-consumptie hiermee uitkomen op 500 gram.

De yoghurt is dan een aanvulling op je normale eetpatroon. Als je daarnaast je normale eetpatroon aanpast naar een  groente- en proteinerijk menu zul je gegarandeerd afvallen. Hieronder zie je een voorbeeldmenu van een officieel yoghurt dieet.

Een voorbeeld van een Yoghurt Dieet Menu Plan

Yoghurt Dieet Menu Plan

Met bovenstaand menu verlies zul je dus ongetwijfeld gewicht verliezen.

De belangrijke vitaminen en mineralen in yoghurt

Ik hoor je zeggen: maar wacht eens even, yoghurt bevat toch ook allemaal gezonde vitaminen? Klopt, yoghurt is inderdaad voedzaam. In yoghurt zit namelijk:

  • Kalium
  • Calcium
  • Vitamine B2
  • Vitamine B12
  • Jodium
  • Het bevat ook redelijke hoeveelheden Vitamine B1 en B6, Selenium, Zink en Magnesium.

Een mooie lijst met gezonde vitaminen en mineralen. Het is alleen niet noodzakelijk dat je yoghurt eet om deze vitaminen binnen te krijgen. Je kunt ze ook via andere bronnen, zoals groente, vlees, vis en noten binnen krijgen. Het enige voordeel van yoghurt ten opzichte van de rest is de aanwezigheid van een grote hoeveelheid calcium.

Conclusie

Zoals studies aantonen is afvallen met een yoghurt dieet absoluut mogelijk. Persoonlijk ben ik van mening dat je beter met 4 eenvoudige stappen je eetgewoonten aanpast voor een mooi en slank lichaam.

Ondanks mijn bezwaren zie ik ook de voordelen die het dieet je biedt. Yoghurt is snel te bereiden, een volle romige yoghurt smaakt verrukkelijk en yoghurt kan je uitstekend helpen hongermomenten tegen te gaan. Ik kan me daarom voorstellen dat je er alsnog voor kiest om het te proberen.

Als je toch een yoghurt dieet wilt volgen, zoek dan naar de yoghurt met de minste suikers. Suiker is namelijk enorm ongezond. En kies gewoon lekker een volle yoghurt. Een volle yoghurt is lang niet zo bewerkt als een vetvrije yoghurt. Bovendien geeft het vetgehalte in een volle yoghurt je langer een vol gevoel.

Nog even een korte samenvatting voor als je het dieet wilt volgen:

  1. Zoek een yoghurt met de minste suikers
  2. Vermijd de vruchten yoghurts
  3. Koop de volle yoghurt varianten
  4. Doe zelf geen tot weinig fruit in de yoghurt
  5. Eet de yoghurt samen met een groente -en proteïnerijk dieet!

Wat vind jij?

Ga jij het bovenstaande yoghurt dieet volgen? Of welke uitdagingen heb jij nog meer gewicht te verliezen?

Laat me weten wat je denkt door nu een reactie achter te laten.