Wie kent ze niet? Die enorme vreetbuien waarin je een hele zak chips of chocoladekoekjes in een keer kunt leegeten? En dat schuldgevoel achteraf? Om de volgende dag uit schuldgevoel dezelfde vreetbui weer te herhalen?

Deze vreetbuien zijn enorm riskant als je lekker aan het afvallen bent. Één misstap kan namelijk al genoeg zijn om alles op te geven en weer in je oude patroon terug te vallen.

Doodzonde!

Met de 7 onderstaande tips leer ik je om een definitief einde aan jouw vreetbuien te maken. En onthoud dit alvast: hoe langer jij jezelf ervan weerhoudt om toe te geven, hoe makkelijker het volhouden is!

Tip 1: Zorg dat je geen snacks in huis hebt

Dit lijkt voor de hand liggend, maar ik hoor nog zo vaak dat er toch snacks in huis liggen. Dit ligt vaak niet aan jouw motivatie, maar komt doordat de rest van de familie niet in een afslankmodus zit. Zij willen wel graag kunnen snacken. En kunnen zich waarschijnlijk ook beter inhouden.

Het beste dat je kunt doen is hun begrip vragen om tijdelijk even geen snacks in huis te hebben. In ieder geval tot jouw vreetbuien minder zijn geworden (in de volgende tips lees je hoe) en je jezelf beter kunt beheersen. En als ze dat thuis geen goed idee vinden kun je ze altijd uitdagen in een leuke weddenschap.

Tip 2: Stop de aanleiding

De drang om te snacken heeft meestal een aanleiding. Neem als voorbeeld tv kijken. Stel dat je op het moment dat je op de bank gaat zitten zin krijgt in snacken. Zodra deze drang komt probeer je je voor te stellen hoe het zou zijn als je jouw favoriete snack eet. Je maakt een voorstelling van de textuur, smaak, krokantheid etc. En kunt de verleiding dan haast niet meer weerstaan.

Zo kunnen er meerdere momenten in een dag zijn waarop jij graag wilt snacken. Dit kan de tijd van de dag zijn, de geur van eten, of jouw emotionele staat (verdrietig). Mijn advies is om deze momenten op te schrijven zodat je later kunt identificeren wat jouw moeilijkste momenten zijn.

Nu je weet wat jouw moeilijke momenten zijn zal dit je helpen om de vreetbui tegen te gaan. Je herkent de situatie en kan erop anticiperen door iets anders te gaan doen voordat de situatie zich voordoet.

En ben je al te laat? Dan is kauwgum een uitstekend redmiddel. Kauwgum neemt namelijk je vermogen weg om je favoriete snack te visualiseren.

Tip 3: Vervang je beloning

Zoals ik in de vorige tip heb uitgelegd is snacken een gewoonte. Je voelt een aanleiding, je eet een snack, je krijgt een moment van euforie. De volgende keer herhaalt het proces zich.

Deze cirkel moet je doorbreken. Doe dit door je ongezonde snack te vervangen door een gezonde snack. Zoals bijvoorbeeld komkommer met zalm.

Hou dit een week vol en je zal merken dat je oude gewoonte wordt vervangen door een nieuwe gewoonte: enorm veel trek in komkommer met zalm. En die chips: daar heb je dan ineens geen zin meer in. Vreemd, maar echt waar!

Tip 4: Haal gezonde snacks in huis

Gezonde alternatieven zijn dus een uitstekende manier om jouw gewoonte te doorbreken. Maar dan moet je ze wel in huis hebben.

Bedenk daarom van te voren welke heerlijke en gezonde hapjes je kunt bereiden. Gezonde hapjes die perfect passen in een afslankpatroon zijn alle groenten, vlees, kip, vis en gevogelte. Ook ideaal om de hongerige momenten te overwinnen zijn maaltijdshakes. Een maaltijdshake heb je in een handomdraai gemaakt, vullen goed en veroorzaken geen vetopslag.

Tip 5: Eet voldoende proteïnen en vet

Proteïnen en vet zijn gezond. Ze zijn de belangrijkste elementen van het effectieve koolhydraatarm dieet

Als je een koolhydraatarm dieet volgt is het verhogen van het aantal proteïnen en vet een ideale manier om je honger te stillen. Doe dit door overdag meer van deze voedingsstoffen te eten. Doordat je vol zit zal je veel minder vreetbuien krijgen.

Tip 6: Visualiseer je einddoel

Vergeet nooit waarom je zo graag wilt stoppen met snacken. Met een helder doel voor ogen behoudt je niet alleen je motivatie, maar kun je ook de vreetbuien overwinnen.

Een helder en meetbaar doel kan natuurlijk zijn dat je over 3 maanden 12 kilo bent afgevallen. Maar wat is de echte reden dat je dit graag wilt bereiken?

Wil jij jezelf op je mooist laten zien? Wil je meer zelfvertrouwen? Of wil je gezonder en fitter zijn?

Ik noem dit ook wel je einddoel. Visualiseer je einddoel tijdens jouw moeilijke momenten. Zin in snacken? Beeld je in hoe je je zou voelen als die prachtige jurk ineens fantastisch past. Dit zijn sterke motivaties die je kunnen redden van het grijpen naar ongezonde snacks.

Tip 7: Zorg voor voldoende slaap

In een studie van de universiteit van Chigago is aangetoond dat een aantal slapeloze nachten al voldoende is om je honger-regulerende hormonen uit balans te brengen. De resultaten uit de studie:

  • De hoeveelheid hormonen die een voldaan gevoel afgeven daalde met 18%.
  • De hoeveelheid hormonen die de eetlust reguleren steeg met 30%.

Hierdoor kregen deelnemers veel meer honger. En vooral trek in koolhydraatrijke voeding zoals koekjes en brood. De echte dikmakers dus. Een goede slaap zal dit effect tegenwerken.

Hoe kan jij een goede slaap krijgen in dit drukke leven dat wij lijden? De beste tips die ik je kan meegeven voor een goede slaap zijn deze:

  • Vermijd stress zoveel mogelijk.
  • Drink geen koffie na 3 uur ‘s middags.
  • Zet ’s avonds schemerverlichting aan.
  • Lees een boek in bed om lekker slaperig te worden.

Volg deze tips en ik weet zeker dat je jouw vreetbuien veel beter onder controle zal houden. En mogelijk zelfs helemaal naar de achtergrond verdringt.

Is het onder controle houden van je vreetbuien nog niet voldoende om jouw overtollig vet te verbranden? In mijn artikel over het koolhydraatarm dieet leg ik je in simpele stappen uit hoe jij je streefgewicht moeiteloos kan bereiken. Lees het artikel hier.