Ik hoef je niet te vertellen dat suiker ongezond is. Dat wist je al voordat je bij dit artikel belandde. Maar hoe ongezond is suiker eigenlijk? En waarom is suiker ongezond?

Deze vragen ga ik in dit artikel allemaal beantwoorden. Lees verder en begrijp waarom suiker ervoor zorgt dat veel mensen last van overgewicht hebben.

De jacht op suiker in New York

Suiker is zo ongezond dat de burgemeester van New York heeft geprobeerd grote bekers frisdrank in de stad te verbieden. De reden: veel Amerikanen hebben overgewicht. Aanleiding tot dit overgewicht is uiteraard het slechte dieet. Maar ook de enorme hoeveelheid frisdrank die de gemiddelde Amerikaan drinkt draagt hier behoorlijk aan bij.

Want wist jij dat een liter frisdrank ongeveer 350 caloriën bevat? En tot wel 90 gram suiker? En dan bevatten deze caloriën ook nog geen enkele vitamine, mineraal of vezel waar je lichaam iets gezonds mee kan doen! Er is daarom geen enkele goede reden om suiker te eten.

Waarom is suiker ongezond?

#1. Overtollig suiker wordt opgeslagen als vet

Je lichaam is een ontzettend intelligent systeem dat voor allerlei scenario’s een oplossing heeft bedacht. Zo laat je lichaam meer insuline vrij wanneer suiker je lichaam binnenkomt om de hoeveelheid suiker in je bloed te reguleren. Hoe meer suiker in je bloedsomloop, hoe meer insuline wordt vrijgelaten om het suiker te accepteren voor energie en je bloedsuikerspiegel op pijl te houden.

Insuline slaat deze glucose eerst op als glycogeen (energievoorraad) in lever en spieren en vervolgens in vetcellen als triglycerides. Wanneer de spieren niet meer energie kunnen opslaan wordt het overtollige suiker dus als vet opgeslagen. Als je te veel suiker binnenkrijgt, wat vooral gebeurt met suikerhoudende producten, zal het grootste gedeelte vooral worden opgeslagen als vet. En dan is suiker zeker ongezond.

#2. Suiker is slecht voor je tanden

Suiker tast je tanden aan. Je mond bevat bacteriën welke suiker omzet in zuren. Deze zuren tasten het glazuur van je tanden aan. Gelukkig is je gebit in staat zichzelf te herstellen van deze zuuraanval als het daar de tijd voor krijgt. Wanneer je te vaak (suiker) eet krijgt je gebit niet voldoende tijd om zich te herstellen. Het is daarom aanbevolen om suiker te vermijden en überhaupt niet vaker dan 7 keer per dag te eten. Daarnaast is het belangrijk je tanden twee keer per dag te poetsen om de bacteriën te verwijderen.

#3. Suiker veroorzaakt insuline resistentie

De belangrijkste functie van insuline is om glucose vanuit je bloed naar je cellen te brengen. Maar met een Westers dieet met veel suiker kunnen de cellen resistent worden tegen het effect van insuline. Omdat een te hoge bloedsuikerspiegel giftig is laat het lichaam vervolgens nog meer insuline los om het glucose uit het bloed te halen. Hierdoor kun je uiteindelijk insuline resistentie opbouwen.

#4. Suiker is verslavend

Suiker verslaving is een fysieke verslaving en even extreem als een andere verslaving. Suiker zorgt tijdelijk voor een toename vloed van energie en een gevoel van geluk. Na deze vloed van geluk en energie komt er een daling in je bloedsuikerspiegel en voel je je triest, waarop je weer opnieuw verlangt naar suiker. En omdat in de meeste moderne diëten meestal een vorm van suiker te vinden is, zijn wij zo gewend aan deze gevoelens dat we een verslaving hebben opgebouwd.

#5. Suiker verhoogt de kans op diabetes

Het ontwikkelen van type 2 diabetes is afhankelijk van genetische factoren en nog een aantal onbekende factoren. Type 2 diabetes daarentegen, wordt veroorzaakt door genetische factoren en levensstijl. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met overgewicht een verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van Type 2 Diabetes. En aangezien te veel suiker zorgt voor overgewicht, lopen mensen met een te hoge suikerconsumptie een verhoogd risico op type 2 diabetes.

Tips om je inname van suiker te minderen

Je verlangen naar zoetigheid is een gewoonte. En om een gewoonte te veranderen moet je een andere gewoonte op dezelfde plaats introduceren.

Eet jij na het eten een toetje? Vervang dit toetje dan door een gezonde kop gemberthee. Gemberthee helpt namelijk ook met afvallen. Of ga een stukje wandelen. Doe dit lang genoeg, ongeveer een maand, en je zult zien dat je een nieuwe gewoonte hebt geïntroduceerd. Dit is zonder twijfel de allerbeste manier om voor altijd te stoppen met suiker!

Vind je het lastig om helemaal geen suiker meer te eten? Dan heb ik wel een aantal tips voor je die je langzaam op weg kunnen helpen minder suiker te eten.

  • Vervang vruchtensappen door echt fruit
  • Vervang melkchocolade door pure chocolade
  • Vervang frisdrank door water
  • Vervang suiker door honing
  • Probeert de hoeveelheid suiker in je koffie en thee geleidelijk af te bouwen
  • Vervang de zoete tussendoortjes door noten

Heb je in dit artikel gevonden waarna je op zoek was, bijvoorbeeld een antwoord op waarom suiker ongezond is? Of heb je nog steeds vragen? Laat een reactie achter en ik kom er op terug.