Een koolhydraatarm dieet werkt uitstekend.

Het is aangetoond dat een koolhydraatarm dieet ’s werelds grootste gezondheidsproblemen oplost. Dat is inclusief overgewicht, diabetes, metabolismestoornissen en andere gezondheidsproblemen.

Het allergrootste voordeel van een koolhydraatarm dieet is wel het gemak om door te zetten. De regels zijn niet streng, de ingrediënten zijn betaalbaar en je kunt eindeloos variëren met heerlijke recepten. Je krijgt absoluut geen honger en je hebt niet het gevoel dat je een dieet volgt. Een koolhydraatarm dieet is het beste dieet dat je voor afvallen kunt kiezen.

Koolydraatarme dieten hebben naast extreem gewichtsverlies nog een aantal andere voordelen. Een koolhydraatarm dieet verlaagt de bloedsuiker, bloeddruk en triglyceride. Ze verhogen het goede HDL cholesterol en verbeteren het LDL cholesterol. 

Voor beginners kan een koolhydraatarm dieet echter verwarrend zijn. En met een koolhydraatarm dieet is het juist belangrijk dat je goed weet waar je mee bezig bent. Lees snel verder om te leren hoe jij dit doet.

Wie zegt dat een koolhydraatarm dieet werkt?

Dr. Robert C. Atkins maakte het koolhydraatarm dieet in 1972 populair met zijn best-verkopende boek onder de naam van het Atkins Dieet. Van het dieet werd lange tijd gedacht dat het vanwege het hoge vetgehalte ongezond zou zijn. Nieuwe studies hebben echter aangetoond dat verzadigd vet onschadelijk is.

Sindsdien is het dieet grondig bestudeerd en is aangetoond dat afslanken met een koolhydraatarm dieet veel makkelijker is dan met vetarme diëten. Een vetarm dieet werkt namelijk niet. Zelfs als je heel weinig calorieën eet op een vetarm dieet behaal je met een koolhydraatarm dieet nog steeds veel betere resultaten.

Kijk maar eens naar deze grafiek:

Nederlanders en overgewicht 

Dit is wat er met Nederlanders is gebeurt sinds het voedingscentrum adviseert om veel koolhydraten en weinig vet te eten.

Je ziet het…..

Een enorme stijging in overgewicht die op dit moment nog steeds blijft doorzetten. Met dit artikel wil ik jou helpen om in ieder geval voor jou daar een einde aan te maken.

Wat er in jouw lichaam gebeurt als je koolhydraten eet

Dit onderwerp is complex en is niet in volle details in een paar zinnen uit te leggen. En dat hoef je gelukkig ook niet allemaal weten als je wilt afvallen. Wel is het belangrijk om in grote lijnen te begrijpen hoe koolhydraten jouw gewicht beïnvloeden.

Dit is wat er in jouw lichaam gebeurt als jij koolhydraten eet:

  1. De koolhydraten worden afgebroken in simpele suikers en komen in je bloedbaan terecht.
  2. De hoeveelheid suiker (glucose) in je bloedbaan stijgt.
  3. Het insulinehormoon wordt geactiveerd om de overtollige glucose naar je lever en spieren te vervoeren voor energie.
  4. De overgebleven glucose dat niet direct als energie kan worden gebruikt wordt opgeslagen als vet.

Het geheim van afvallen zit in stap 4. Het is eigenlijk een heel simpele formule:

Veel Koolhydraten + Weinig Energiebehoefte Spieren = Vet Opslaan

Je dus kunt twee dingen doen om dit tegen te gaan:

  1. Minder koolhydraten eten
  2. Meer sporten -> bij voorkeur krachttraining

Het allerbelangrijkste wat jij kunt doen is minder koolhydraten eten. Het opslaan van vet is namelijk is een gevolg van te veel koolhydraten eten.

Daarom sta ik 100% achter de bewering dat voeding de nummer 1 oorzaak is van overgewicht en niet het gebrek aan beweging. Pas je eetpatroon aan zoals verderop uitgelegd en je zult gegarandeert afvallen.

Zo ziet jouw eetpatroon er nu uit

Het gemiddelde Westerse menu bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze drie voedingsstoffen noemen we ook wel macronutriënten. Zij zijn de brandstoffen voor jouw lichaam. Deze drie nutriënten zijn hieronder beschreven:

    • Koolhydraten bestaan uit een lange keten van enkelvoudige suikers. Ze worden gebruikt voor de energiebehoefte van het lichaam.
    • Eiwitten of proteïnen bestaan uit een lange keten van aminozuren. Ze zijn nodig voor het bouwen en repareren van spieren, zenuwen, huid, haar, botten en tanden.
    • Vetten zijn er in drie vormen: verzadigd, onverzadigd en meervoudig onverzadigd. Vetten helpen om vitaminen door het lichaam te transporteren en een goed werkend immuunsysteem te garanderen.

Let nu goed op wat ik zeg:

De onbalans tussen deze drie voedingsstoffen is de allergrootste veroorzaker van obesitas in Nederland. Deze onbalans wordt veroorzaakt door een te grote hoeveelheid koolhydraten ten opzichte van de eiwitten en vetten.

Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van het traditionele dieet in Nederland:

Diagram 1: Macronutriënten balans van een traditioneel dieet

Traditioneel dieet

En stel je eens een typische maaltijd voor die jij altijd eet. Wat ligt daar voornamelijk op?

Als jij overgewicht hebt is de kans groot dat jouw maaltijden voor het merendeel bestaan uit brood, pasta, rijst of aardappelen. De verhouding in macronutriënten komt dan overheen met het diagram hierboven (veel koolhydraten).

Waar jij naartoe moet om jouw overtollig vet te verbranden is de balans in de diagram hieronder.

Diagram 2: Macronutriënten balans van een koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm dieet 2

Zelfs als je een traditioneel dieet volgt met een zeer beperkt aantal calorieën zal je nooit het resultaat behalen dat je met een koolhydraatarm dieet kunt behalen. Ook is een traditioneel dieet met beperkte calorieën zeer moeilijk (tot niet) vol te houden.

Als jij effectief wilt afvallen moet je die koolhydraten gaan vervangen door eiwitten en vet. Ik hoor je denken… maar dan krijg ik toch te veel vet binnen en slippen mijn aderen dicht.

Nee, juist het tegenovergestelde. Als jij een koolhydraatarm dieet start is de kans vele malen groter dat je cholesterolgehalte aanzienlijk verbeterd. Er zijn zelfs genoeg voorbeelden van mensen die hun diabetes type 2 volledig onder controle krijgen.

Lees snel verder en ontdek welk koolhydraatarm dieet ik jou adviseer.

Dit is het koolhydraatarm dieet dat jij moet volgen

De meeste typen koolhydraatarme diëten kunnen worden opgesplitst in drie vormen. Het verschil tussen deze vormen zorgt ervoor dat je op een bepaald gewicht blijft hangen of juist vet blijft verbranden. Let dus goed op:

  1. Lichte reductie: Dagelijks 100 – 150 gram koolhydraten. Deze vorm is ideaal als je een goed gewicht hebt en veel sport.
  2. Normale reductie: Dagelijks 50 – 100 gram koolhydraten. Deze vorm is ideaal als je slechts een klein beetje wilt afvallen.
  3. Zware reductie: Dagelijks 20 – 50 gram koolhydraten. Deze vorm wordt het meest toegepast en is uitermate geschikt als jij snel gewicht wilt verliezen.

De zware reductie is de vorm die jij wilt volgen. Het is de meest effectieve vorm van afvallen met een koolhydraatarm dieet. Maar ook de moeilijkste om te starten.

Ervaren volgers van het koolhydraatarm dieet weten precies wat ze in huis moeten halen en welke recepten ze kunnen koken. Zij houden de levensstijl makkelijk vol en blijven perfect op gewicht.

Als jij onervaren bent is de kans groot dat je er te veel op je afkomt en afhaakt. Jij zal zeker niet de eerste zijn die een dieet opgeeft. Misschien is het je zelf al eerder overkomen.

Om het voor beginners zo makkelijk mogelijk te maken heb ik een alles-in-een receptenboek geschreven. In mijn boek vindt je alle handvaten om vandaag nog op de perfecte manier met een koolhydraatarm dieet te starten.

Mijn boek is gebaseerd op de ervaring van vele mensen die jou zijn voorgegaan. Met dit boek ontwijk jij alle valkuilen die anderen hebben gemaakt en ga jij al jouw overtollig vet verbranden. Je vindt het boek hier.

Ben jij een creatieve kok en wordt je niet graag bij je hand genomen? Lees dan hieronder voor een gedetailleerd stappenplan.

5 stappen voor een foutloze start

  • Stap 1: zorg ervoor dat je 100% gereed bent om een nieuw eetpatroon te introduceren. Plan in de eerste twee weken geen lunches, diners of andere feestjes buiten de deur.
  • Stap 2: verwijder alle koolhydraatrijke producten uit je voorraad. Pasta, rijst, aardappelen en brood horen niet meer in jouw keukenkastjes te liggen. Dat geldt ook voor chips, borrelnoten, suiker en ALLE andere zoete snacks.
  • Stap 3: koop producten die thuis horen in een koolhydraatarm dieet. Maak je geen zorgen, dat zijn er heel veel. Verse groenten (geen peulvruchten), vlees, vis, gevogelte en noten zijn allemaal toegestaan. Download mijn boodschappenlijst voor een volledig overzicht van toegestane producten.
  • Stap 4: start met het koken van koolhydraatarme maaltijden. Jouw ontbijt, lunch en avondeten maak je met koolhydraatarme ingrediënten. Zorg ervoor dat je ze wel in de perfecte balans eet anders zal het resultaat tegenvallen. Alle recepten in het Moeiteloos Slank Receptenboek hebben deze balans.
  • Stap 5: blijf doorzetten, ook in moeilijke tijden. Kom niet in de verleiding om het op te geven als het een dagje mislukt. Pak de draad weer op en ga verder waar je gebleven was. Ik weet dat jij het kunt.