Is komkommer één vakomkommer dieetn je favoriete groenten en wil je graag afvallen, dan lijkt een komkommer dieet misschien wel iets voor jou. Als jij een van die mensen bent dan is dit artikel zeker interessant voor je.

Ik ga namelijk dieper in op de nadelen en de gevaren van dit type dieet en geef je een supergezond en verantwoord alternatief met recepten voor een volledige week! Een week dieet die je zeker gaat helpen een aantal kilo’s af te vallen.

Komkommer is onderdeel van de Cucurbitaceae familie waar ook de pompoen, watermeloen en courgette onder vallen. De komkommer is een gezonde groente omdat het bijna alle belangrijke vitaminen en mineralen bevat waaronder Vitamine A, Vitamine C, Vitamine K, Foliumzuur, IJzer, Magnesium, Potassium en Zink. Je moet er echter wel heel veel van eten om voldoende van deze vitaminen binnen te krijgen, komkommer bestaat namelijk voor circa 95% uit water.

Het komkommer dieet heeft veel gevaren

Vanwege het hoge vochtpercentage van de komkommer is het idee voor het komkommer dieet ontstaan. Een dieet waarbij je één week lang alleen maar komkommers mag eten. Door de grote hoeveelheid vocht krijg je sneller een vol gevoel als je komkommer eet.

Daarnaast bevat komkommer bijna geen calorieën: per 100 gram komkommer krijg je maar 16 calorieën binnen waardoor je er een eindeloze hoeveelheid van kunt eten! Hier ligt trouwens ook het gevaar van dit dieet. Een komkommer dieet is namelijk een type Crash Dieet.

Een Crash Dieet is een dieet waarbij je je inname van voedsel tot een uiterst minimum beperkt en zodoende een potentieel gevaar vormt voor je gezondheid.

Je krijgt bij een Crash Dieet niet voldoende voedingsstoffen en calorieën binnen om je lichaam van energie te voorzien. Niet erg bevorderlijk voor een goede gezondheid dus. Daar bovenop is het gevolg van te weinig eten dat je lichaam je metabolisme vertraagt om niet alle voedingsstoffen direct te verbranden.

Tijdens het dieet heb je hier nog direct last van, maar zodra je stopt met het dieet en weer normaal gaat eten komen de kilo’s er razendsnel weer bij.

Dit komt omdat je lichaam er aan gewend is om voedingsstoffen direct als vet op te slaan. Wanneer je weer normaal eet zal je lichaam nog steeds alle voedingsstoffen als vet opslaan en kom je dus weer snel aan.

Heerlijke recepten voor 1 week gezond diëten

Zoals je waarschijnlijk wel al hebt gemerkt ben ik geen voorstander van een strikt komkommer dieet als je langdurig gewicht wilt verliezen. Het dieet duurt misschien maar een week, je doet jezelf en je lichaam er wat mij betreft geen plezier mee.

Ik kan me voorstellen sommige van jullie dit artikel lezen omdat je graag een komkommer dieet wilt te volgen. Voor jullie heb ik speciaal een gezonde variatie op het dieet gemaakt. Laat ik je allereerst de voordelen van dit speciale dieet toelichten.

De voordelen van het Volop Gezond Komkommer Dieet:

  • Het dieet bevat geen dik makende granen
  • Je krijgt voldoende vitaminen en mineralen binnen
  • Je krijgt genoeg, maar niet te veel, calorieën binnen (zeer belangrijk voor het op gang houden van je metabolisme)
  • Het is erg makkelijk vol te houden
  • De recepten zijn eenvoudig te bereiden
  • Het dieet is zeer geschikt voor langere tijd om nog meer resultaat te boeken

En hieronder dan het dieet. Wanneer er komkommer staat kun je er zo veel van eten als je wilt. Probeer ook zo veel mogelijk organische producten te gebruiken. Als je dit dieet vervolgens toepast van je gegarandeerd een aantal kilo af!

Dag 1

  • Ontbijt: 2 roerei, komkommerblokjes
  • Lunch: Komkommersalade met fetakaas, azijn, dijonmosterd, beetje honing en olijfolie
  • Avondeten: Ovenzalm met gestoomde broccoli
  • Snacks: Fruit, pecannoten, komkommerschijfjes

Dag 2

  • Ontbijt: 1 kom met vers fruit
  • Lunch: Komkommersalade met radijs en mais
  • Avondeten: Gebakken kipfilet, 1 avocado, komkommer, cherrytomaatjes
  • Snacks: Walnoten, komkommerschijfjes

Dag 3

  • Ontbijt: Gebakken ei (2) met courgette en ui beide in zeer kleine stukjes gesneden
  • Lunch: Komkommersalade met appel, walnoot, azijn en olijfolie
  • Avondeten: Komkommersalade met tonijn, tomaat en dille
  • Snacks: Fruit, cashewnoten, komkommerschijfjes

Dag 4

  • Ontbijt: 1 kom met vers fruit
  • Lunch: Salade van komkommer, tomaat en een gekookt ei
  • Avondeten: Komkommersoep met ui, knoflook, bouillon, 1 eierdooier en kokosmelk (bak de groenten, voeg bouillon toe, alles in blender, daarna kokosmelk toevoegen)
  • Snacks: Gekookt ei, pecannoten, komkommerschijfjes

Dag 5

  • Ontbijt: 2 roerei, komkommerblokjes
  • Lunch: Komkommersalade met avocado en tomaat
  • Avondeten: Zalm-komkommersalade (1 blik roze zalm, gemengde sla, komkommer, olijfolie, 1 ei)
  • Snacks: Fruit, komkommerschijfjes

Je hebt nu een volledige week met komkommer recepten als gezond alternatief op het komkommer dieet.Een perfecte start naar blijvend gewichtsverlies.

Blijf je ook koolhydraatarm eten dan zul je zien dat je gewicht eraf blijft gaan. Tot 9 kilo gewicht verliezen in 21 dagen is zeker mogelijk. Ik zie het veel vaker gebeuren bij cliënten die mijn richtlijnen volgen. 

Heb jij zelf komkommer dieet ervaringen of wil je er graag over bovenstaande recepten discussiëren, laat dan een reactie achter!