Waarschijnlijk heb je gehoord dat je met een Crash Dieet razendsnel kilo’s kunt verliezen. Zeker in de eerste week van het dieet. Je overweegt daarom een Crash Dieet te volgen. En je hebt daar een goede reden voor.

Wellicht om die prachtige trouwjurk te passen? Misschien zodat je in de zomer vol zelfvertrouwen in je bikini aan het strand kan liggen? Of omdat je gewoon snel een aantal kilo’s wilt afvallen.

Welke reden je ook hebt, je wilt sowieso in korte tijd veel gewicht te verliezen. Maar een Crash Dieet…. ik zou daar absoluut niet aan beginnen zonder te weten hoe riskant dit dieet voor je is.

En deze risico’s ga ik je tot in de details uitleggen. Niet alleen laat ik je zien wat voor afschuwelijke dingen dit dieet met jouw lichaam doet. Ook vertel ik je hoe je moeiteloos kunt afvallen door simpelweg je eetgewoonten aan te passen.

Want natuurlijk wil jij met een stralend lichaam door het leven gaan!

Met verhongering tot 7 kilo afvallen

Het doel van een Crash Dieet is om in extreem korte tijd zo veel mogelijk gewicht te verliezen. Er gaan online verhalen rond van mensen met overgewicht die tot wel 7 kilo in een week zijn afgevallen op een Crash Dieet.

Maar wat is de basis van een Crash Dieet?

Zo min mogelijk calorieën binnen krijgen. In sommige diëten geldt zelfs een maximum van 440 calorieën per dag! Een crashdieet valt daarmee onder de extreem-lage calorie diëten. Zo laag zelfs, dat je jezelf gewoon verhongert op een Crash Dieet. Je kunt je voorstellen dat je dit dieet zeker niet met plezier volgt!

Om die hoeveelheid calorieën laag te houden moet je erg selectief (en creatief) zijn met wat je kunt eten. Daarom zijn er over de jaren heen verschillende crash diëten bedacht. Sommige gebaseerd op soep, andere op fruit, maar er is geen enkel Crash Dieet die ik jou zou adviseren.

Oké Rene, maar waarom ben je er zo op tegen?

Simpel, een crashdieet doet enorm veel slechte dingen met je lichaam. En dan behaal je je doel ook nog niet eens. Lees bijvoorbeeld deze ervaringen:

“Ik mocht enkel maar soep eten, heel de dag door. Gevolg na een week, ik viel geen gram af en ik ben ziek geworden.”

“Sowieso gaat dit dieet nergens over.. heb het één keer gedaan.. 5 kilo afgevallen in 10 dagen! Vervolgens 10 kilo aangekomen in de periode er na! “

Dat zijn geen ervaringen die je motiveren om zelf een Crash Dieet te proberen….

Maar wat het dieet precies met je lichaam doet? Daar kom ik op terug nadat je eerst hebt geleerd welke Crash Diëten je beslist moet vermijden. Voor je gemak heb ik ze hieronder kort en krachtig voor je samengevat.

De 5 Crash Dieten die je absoluut MOET vermijden

1. Cambridge Dieet: Het Cambridge dieet is er op gericht om zo min mogelijk koolhydraten te consumeren. Op een Cambridge Dieet doet je dit met shakes gevuld met proteïnen

2. Ziekenhuisdieet: Het ziekenhuisdieet houdt eigenlijk in dat je jouw dagelijkse calorie-inname aanzienlijk vermindert door vooral fruit, yoghurt en een enkele boterham te nuttigen. Het ziekenhuisdieet was origineel bedoeld om mensen met overgewicht voor een operatie snel te laten afvallen.

3. Soepdieet: In Amerika bekend als “Cabbage Soup Dieet” (koolsoepdieet). De bedoeling van het soepdieet is dat je weinig vet en veel vezels eet. Je mag op dit dieet een onbeperkte hoeveelheid koolsoep eten. De koolsoep maak je met kool aangevuld met andere groenten naar keuze. Dit dieet volg je maximaal 7 dagen lang.

4. Fruitdieet: De naam zegt het al, op een fruit dieet eet je twee dagen lang alleen maar fruit (hoezo veel suiker?). Dit wissel je af met een dag waarop je weer normaal eet. Vaak wordt dit dieet ook uitgevoerd als het sapdieet waarbij je het fruit door sapjes verwisseld. De gemiddelde duur van een fruitdieet is twee weken.

5. Dukan dieet: Dit wordt ook wel het proteïne-dieet genoemd. Het doel: een maximale hoeveelheid proteïnen eten. Je eet op dit dieet dan ook voornamelijk, zuivel, vlees, vis en eieren. Het dieet wordt in vier fasen uitgevoerd en duurt van 10 dagen tot enkele weken.

De 3 sluipende gevaren van een Crash Dieet

1. Je verliest kilo’s…… aan vocht en spierweefsel

Op een Crash Dieet verhonger je je lichaam waardoor je stofwisseling (metabolisme) vertraagt. Je lichaam zit nu in de overlevingsstand en zal de belangrijkste organen draaiende willen houden.

In zo’n situatie zal je lichaam spieren verbranden om in de energiebehoefte te voorzien en het vetweefsel sparen voor latere energiebehoefte. Waarom?

Spierweefsel verbruikt in rust meer energie dan vetweefsel. Dus hoe minder spiermassa je hebt, hoe minder energie je verbruikt. En terwijl je lichaam spiermassa verbrandt verlies je ook nog eens water. Hierdoor lijkt het zo dat je in de eerste week veel aan het afvallen bent.

Het wordt nog erger:

Omdat je je lichaam nu in de “overlevingsstand” hebt gezet, zal je lichaam alle voedingsstoffen die binnenkomen willen opslaan als reserves. En hoe worden die reserves opgeslagen? Juist, in de vorm van lichaamsvet. Niet bepaald het effect waar je naar op zoek bent als je wilt afvallen.

2. Je creëert een Jojo Effect

Je lichaam verbrandt energie nu op een trager ritme om de beschikbare energie zo efficient mogelijk te gebruiken.

Als je na het dieet je oude voedingspatroon weer introduceert kom je in de problemen. Want ook al voer jij je oude patroon weer in, je lichaam zit nog steeds in de fase van een langzame stofwisseling. Je lichaam heeft minder energie nodig dan voorheen en zal die extra voedingsstoffen opslaan als energie, lichaamsvet dus.

Hierdoor raak je gefrustreerd en wil je opnieuw gaan diëten, met als gevolg een trager metabolisme. Pak je na dit dieet je oude patroon weer op, dan kom je weer aan. Dit principe wordt het jo-jo effect genoemd en daar zit jij absoluut niet op te wachten.

3. Crash Diëten zijn levensgevaarlijk!

Wat je in de voorbeelden van de crash diëten hebt gezien is dat elk type dieet wel een beperking heeft aan bepaalde voedingsstoffen. Zoals het ontbreken van vezels, proteïnen, vet of fruit. Wanneer je geen gebalanceerd menu op tafel zet krijg je dus een gebrek aan voedingsstoffen.

Welke voedingsstoffen?

Wat denk je van een tekort aan kalium, natrium magnesium, koper, anti-oxidanten, ijzer en vitamine B12? Vooral het tekort aan kalium en natrium zijn bijzonder gevaarlijk.

Deze elektrolyten worden door je lichaam gebruikt voor een goede zenuw- en spierfunctie. Ze spelen een belangrijke rol in het reguleren van de manier waarop je hart tikt.

Door een enkele keer een Crash Dieet volgen zal je niet direct omvallen. Maar bij herhaaldelijk of langdurige crash diëten kan je serieuze tekorten krijgen. Met als gevolg een aanzienlijk verhoogd risico op hersenschade, lever of nierfalen, een hartaanval of een beroerte! Je kunt je afvragen of dat het waard is!

Het geheim voor een mega strakke buik

Mijn advies is dan ook om goed voor jezelf te zorgen! Ga niet proberen om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kilo’s te verliezen want uiteindelijk heb je jezelf daar alleen maar mee. Je lichaam werkt nu eenmaal niet op deze manier.

Vraag jezelf eens af wat nu eigenlijk leuker is: deze zomer nog in die ene bikini passen of volgend jaar twee maten groter moeten kopen omdat je uiteindelijk 2 keer zo zwaar bent geworden…..

En waarom zou je jezelf uithongeren als je ook volledige maaltijden op tafel kunt zetten? Verrukkelijke maaltijden met verse ingrediënten terwijl jij je na elke maaltijd heerlijk voldaan voelt.

Dat is allemaal mogelijk met het Koolhydraatarm Dieet. Een koolhydraatarm dieet is het beste dieet voor afvallen. Het is makkelijk te volgen en eenvoudig als nieuw eetpatroon te implementeren. En je zal al jouw overtollig vet verbranden.

Onthoud: tijdelijke verandering = tijdelijk resultaat.

Wat is het zwaarste Crash Dieet dat jij ooit hebt gevolgd? En hoe lang heb je dit kunnen volhouden? Wij zijn erg benieuwd naar jouw ervaring!