Veel mensen denken onterecht dat afvallen zonder sporten niet mogelijk is. Dat sporten essentieel is om hun streefgewicht te bereiken.

Ja, sporten helpt je zeker om een strak lichaam te krijgen. Maar de eerste stap naar gewichtsverlies is altijd een aanpassing in je voedingspatroon.

En ik doe daar nog een schepje bovenop….. grofweg 80% van je gewichtsverlies behaal je door je eetpatroon aan te passen. De overige 20% kun je behalen met sporten.

Dat betekent dat je extreem vet kan verbranden zonder ook maar een keer je hardloopschoenen aan te trekken.

En vandaag ga ik je vertellen hoe.

Alvast een tipje van de sluier: Afvallen zonder sporten is veel makkelijker dan jij denkt!

Afvallen zonder sporten: de 80% voeding

Pas je eetpatroon aan en ik garandeer je dat jij veel meer vet verbrandt dan dat je ooit voor mogelijk hield.

De vraag is natuurlijk hoe dat eetpatroon er dan uitziet?

Dat ga ik je nu vertellen…

Afvallen is geen geheim! Afvallen draait voornamelijk maar om een ding: de juiste balans van koolhydraten, eiwitten en vetten.

De uitdaging ligt voor de meeste mensen in de uitvoer en het creëren van de juiste balans. Want hoe ziet die juiste balans eruit? Hoe vaak moet je eten? En wat moet je dan eten?

Laten we stap-voor-stap een antwoord op deze vragen geven.

Stap 1 – De juiste balans van koolhydraten, eiwitten en vetten

Deze voedingsstoffen worden macronutriënten genoemd. Ze zijn de drie bouwblokken van onze voeding. Alle drie de voedingsstoffen zijn belangrijk voor het functioneren van ons lichaam.

Als jij tot nu toe weinig succes boekt met afvallen zijn deze drie voedingsstoffen binnen jouw eetpatroon in onbalans.

Je moet dan ze dan in de juiste balans zetten.

De juiste balans ziet er zo uit:

Koolhydraatarm dieet

Zie deze diagram als jouw bord. Elke maaltijd die jij op een dag eet moet deze balans in voedingsstoffen bevatten.

Weinig koolhydraten en veel vetten en eiwitten.

Als jij momenteel overgewicht hebt heb je waarschijnlijk nog te veel koolhydraten op jouw bord liggen. Voor een optimale vetverbranding moet jij de koolhydraten gaan vervangen door extra eiwitten en vet.

Dit effectieve dieet wordt ook wel een koolhydraatarm dieet genoemd. Een koolhydraatarm dieet is het beste dieet dat jij voor afvallen kunt volgen.

Als je meer details wilt weten over het koolhydraatarm dieet ga ik er in dit artikel verder op in.

Volg je de regels goed dan kun je jouw streefgewicht bereiken zonder te sporten. Afvallen zonder sporten is dan geen enkel probleem. Maar je begint altijd met een aanpassing in je eetpatroon.

Stap 2 – De juiste frequentie van maaltijden

Voor een optimaal werkend metabolisme eet je minimaal drie maaltijden per dag.

Je eet dus ontbijt, lunch en avondeten.

Elke maaltijd heeft een balans in macronutriënten zoals je net hebt geleerd. Naast de drie hoofdmaaltijden zijn gezonde tussendoortjes ook toegestaan.

Ik verwacht dat je vooral aan het begin nog graag wilt snacken. Na verloop van tijd zal je minder behoefte krijgen in tussendoortjes omdat de eiwitten en vetten je langer een voldaan gevoel geven.

Dit in tegenstelling tot wanneer je veel koolhydraten eet……

…..met koolhydraten krijg je juist vaker zin in tussendoortjes vanwege de snelle stijging in je bloedsuikerspiegel. Als je nu graag snackt is dat een belangrijke veroorzaker.

Stap 3 – De gezonde keuze van producten

Je weet nu de balans in macronutriënten maar nog niet hoe je deze kunt invullen.

Het invullen van de juiste balans doe je met onderstaande producten:

  • Koolhydraten: alle groenten behalve peulvruchten
  • Proteïnen: vlees, vis, gevogelte, eieren, yoghurt, kaas
  • Vetten: olijfolie, roomboter, kokosolie, noten

Zoals je ziet zijn dit allemaal natuurlijke producten.

Dit is precies wat jij nodig hebt als je wilt afvallen zonder sporten. Eet alleen deze producten en je zal gegarandeerd jouw overtollig vet verbranden.

Zorg ervoor dat al jouw maaltijden een van deze producten in de juiste balans bevatten. Doe je het verkeerd dan zal het resultaat tegenvallen. Maar eet je een perfecte balans dan zal je zelfs jouw meest hardnekkig vet razendsnel verbranden.

Heb je nu helemaal duidelijk hoe een optimaal eetpatroon eruitziet?

Dan gaan we nu verder met de overige 20%.

Sporten voor de overige 20%

Er zijn meerdere sporten die perfect samengaan met jouw doel om jouw streefgewicht te bereiken. En daarvoor hoef jij je niet keihard in het zweet te werken.

Wat wel belangrijk is, is je hartslag in de gaten houden. Jouw hartslag is namelijk de belangrijkste maatstaaf voor een optimale vetverbranding.

Zorg ervoor dat je op jouw ideale hartslag sport (ik leer je de berekening hierna). Sport je met een te hoge of te lage hartslag dan ben je voor vetverbranding niet optimaal bezig.

Zie deze verschillen:

  • Te hoge hartslag: je verbrandt eerst vet maar bouwt daarna conditie op
  • Ideale hartslag: je verbrandt continu vet
  • Te lage hartslag: je verbrandt te weinig vet

Het is daarom cruciaal dat jij jouw ideale hartslag aanhoudt. Gelukkig kun je jouw ideale hartslag heel eenvoudig berekenen.

Begin hiervoor met het berekenen van je maximale hartslag:.

Maximale hartslag = 220 – je leeftijd

Jouw ideale hartslag ligt vervolgens op 60-70% van jouw maximale hartslag.

Simpel.

Je hebt nog wel een hartslagmeter nodig om je hartslag tijdens het sporten in de gaten te houden. Deze kun je in een willekeurige webshop kopen. Ze zijn niet duur en in veel webshops verkrijgbaar.

Je vraagt je nu misschien af welke sport het meest geschikt is voor afvallen…..

…..Eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke sport je kiest.

Fitness, hardlopen, zwemmen, fietssen en krachttraining zijn allemaal geschikte sporten. Het is aan jou om te bepalen welke sport je het liefst beoefent. Ik raad je wel aan je favoriete sport te kiezen omdat je doorzettingsvermogen dan veel hoger zal zijn.

Voor hardlopen en zwemmen heb ik twee artikelen geschreven met een aantal handige tips. Kijk hier als je wilt afvallen door hardlopen. Of lees dit artikel als je met zwemmen wilt afvallen.

In het kort

Om het nog even voor je te samenvatten… afvallen zonder sporten doe je met een wijziging in je eetpatroon. Volg hiervoor de stappen zoals in dit artikel uitgelegd.

De overige 20% van je gewichtsverlies kun je vervolgens behalen met sporten. Welke sport je daarvoor kiest is niet relevant. 

Maar als jij nog niet sport raad ik je sterk te beginnen met een wijziging in je eetpatroon!

Zo kun je jouw volledige aandacht richten op het koken van heerlijke, vetverbrandende recepten en het implementeren en optimaliseren van jouw nieuwe eetpatroon.

Omdat je bijna meteen resultaat ziet zal je veel beter gemotiveerd bijven dan wanneer je eerst begint met sporten.