Afvallen rond je buik is ontzettend moeilijk. En bij een beetje resultaat lijkt het vaak onmogelijk dat succes vast te houden.

Heb jij ook al meerdere diëten geprobeerd en lukt het je niet om langdurig resultaat te behouden? In dat geval zul je veel nuttige informatie uit dit artikel halen. Ik ga je namelijk helpen om langdurig resultaat te behalen.

Om alvast op de feiten vooruit te lopen: als je de volgende 4 stappen volgt heb jij gegarandeerd succes met afvallen:

  1. Het juiste dieet > geen brood en pasta!
  2. Niet persé sport, wel beweging
  3. Gezonde hoeveelheid slaap
  4. Stress vrij

Op deze stappen kom ik later in het artikel uitgebreid terug. Voordat we hier mee verder gaan zal ik je eerst uitleggen waarom conventionele diëten niet werken en waarom granen gevaarlijk zijn voor je dieet en voor je algehele gezondheid.

Wat verstaan we onder buikvet?

Als afvallen buik je prioriteit is is het handig te weten wat onder buikvet wordt verstaan. Buikvet, ook wel bekend als visceraal vet, is één van de gevaarlijkste vetten. Visceraal vet vormt zich rond de organen en kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid.

Dit vet staat er namelijk om bekend chronische ontstekingen, hartziekten, diabetes en kanker te veroorzaken. Reden genoeg dus om afvallen je prioriteit te maken. Het is overigens niet zo dat dunne mensen geen risico’s lopen.

Als je dun bent kan zich alsnog onzichtbaar visceraal vet rondom je organen vormen. Maar omdat het niet aan je buik is te zien, weet je het niet en loop je wellicht een nog groter risico. Gezond eten en beweging is daarom ook voor dunne mensen sterk aanbevolen!

Waarom conventionele diëten niet werken

Conventionele diëten adviseren je doorgaans om minder vet, meer granen en meer fruit te eten. Daarbij zijn deze diëten vooral gericht op het verwijderen van “junkfood” en het (her)introduceren van natuurlijke producten.

Je hebt het vast wel eens geprobeerd; afvallen door meer granen en fruit te eten en te overstappen naar “gezonde” vetten zoals margarine. Daarbij heb je ook nog volop gesport. Maar toch heb je niet de gewenste resultaten behaald.

Dit is te verklaren omdat je waarschijnlijk altijd verkeerd bent voorgelicht en daardoor onjuiste keuzes hebt gemaakt in je dieet. Een goed voorbeeld is het Crash Dieet, een dieet waarmee je snel resultaten boekt maar op de langere termijn het verloren gewicht weer snel terugwint, plus nog wat extra bagage.

En daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Vandaar dat ik nu maar eens de feiten voor je op een rijtje zet zodat je vanaf dit moment wel de juiste keuzes zal maken.

Granen zijn ongezond

Ik begrijp dat deze uitspraak verwarring bij je zou kunnen opwekken. Er is ons namelijk altijd verteld dat veel (volkoren) granen in een gezond dieet thuis horen. Zo wordt ons bijvoorbeeld verteld dat granen vezels bevatten die noodzakelijk zijn voor een gezonde stoelgang.

Maar wat veel mensen niet weten is dat je deze vezels ook op een andere, veel gezondere, manier kunt krijgen. Granen gaan je namelijk niet helpen een strakke buik te krijgen. Sterker nog, granen zijn zelfs de grootste boosdoener in het belemmeren van gewichtsverlies!

Voor als je niet bekend bent met welke voedingsmiddelen granen bevatten zet ik hier een aantal bekende voor je op een rijtje:

  • Brood
  • Pasta
  • Meel
  • Ontbijt cereals

Dat zijn dus heel veel producten vanuit ons dagelijks dieet die granen bevatten. Je vindt granen ook in o.a. koek, gebak, pepernoten en andere snacks die van tarwe zijn gemaakt.

De reden dat granen niet in je dieet voor afvallen thuishoren heeft te maken met het feit dat granen, en dus koolhydraten, de bloedsuikerspiegel enorm verhogen. Dit is overigens geen nieuwe informatie. In 1981 heeft de Universiteit van Toronto het concept van Glysemische Index geïntroduceerd.

Kort uitgelegd: hoe hoger de bloedspiegel na het consumeren van een bepaald voedingsmiddel vergeleken tot glucose, hoe hoger de Glysemische Index (GI).

De resultaten van GI per product in dezelfde hoeveelheid genuttigd:

  • Wit brood: 69
  • Vol tarwebrood: 72
  • Sucrose (tafelsuiker): 59,2
  • Snickers candybar: 41

Zoals je kunt zien heeft een Snickers een veel lagere GI dan tarwebrood. Je kunt daarom beter een Snickers eten dan tarwebrood. Dit is belangrijk omdat een hoge GI vergezeld gaat met insuline, het hormoon dat een hoge toegang van glucose in de bloedcellen doorlaat en vervolgens glucose in vet omzet.

Kortom, hoe hoger de GI waarde, hoe meer vet voedingsstoffen worden omgezet in vet. Dit is vooral van toepassing bij abdominaal en diep visceraal vet, oftewel, vet op je buik. Wil je echt resultaten boeken, probeer dan bovengenoemde granen volledig te vermijden!

Fruitsuikers verhogen je bloedspiegel

Dat suiker ongezond is weten we allemaal. Maar wat we niet allemaal weten is dat te veel fruit niet past in een dieet om af te vallen.

Fruit bevat namelijk fruitsuikers, oftewel fructose, die de bloedsuiker verhogen op een vergelijkbare manier als tafelsuiker dat doet. Het voordeel van fruit is dat het ook vitaminen en mineralen bevat welke je niet terugvindt in geraffineerde tafelsuiker.

Ondanks deze voordelen is het af te raden veel fruit te eten als je wilt afvallen. Suiker kan namelijk op twee manieren je lichaam schaden en vet opslaan.

Het eerste probleem is te veel glucose. Elke keer dat je je lichaam met meer brandstof voorziet dan het nodig heeft wordt de suiker capaciteit die je lever kan opslaan overtroffen.

Als je lever vol zit wordt het overtollige suiker omgezet in vette zuren (vet) en teruggestuurd in je bloedsomloop. Vervolgens slaat je lichaam dit op in plekken waar normaal gesproken vet wordt opgeslagen, zoals de buik, heupen, billen en borst.

Overtollig insuline is het tweede probleem. Simpele koolhydraten zoals suiker (en granen) verhogen je insuline niveaus.Wat er vervolgens gebeurt is dat je lichaam haar vetverbrandingsproces stopzet zodat het suiker dat zojuist is toegediend gelijk voor energie gebruikt kan worden. Insuline pakt dat suiker vervolgens en stopt het in je spieren.

Aangezien de meeste van ons geen topsporters zijn die 5000 calorieën per dag verbranden, hebben wij al voldoende energie opgeslagen in onze spieren. Het overtollige suiker wordt daarom omgezet in vet, net zoals de vette zuren die uit de lever komen.

Afvallen buik: De goede manier

De volgende tips zijn zo voor je ingericht dat ze makkelijk vol te houden zijn waardoor de kans op succes zo groot mogelijk is.

Advies #1: Het juiste dieet

Verhongeren is een snelle manier om je gewicht te verliezen maar is schadelijk voor je lichaam. Ook komen de kilo’s vaak snel terug omdat een dergelijk dieet bijna onmogelijk vol te houden is. Met onderstaande dieettips hoef je niet te verhongeren.

Sterker nog, ik raad je zelfs aan om altijd voldoende te eten en te zorgen dat je lichaam voldoende vitaminen binnen krijgt. Probeer onderstaande tips voor 2 weken en zie zelf hoe het resultaat je bevalt.

Maaltijd

Vervang je brood en pasta door gezondere granen zoals bruine rijst en Quinoa. Quinoa is te verkrijgen bij de bekendere natuurwinkels. Zorg ervoor dat je bij elke maaltijd voldoende groenten binnen krijgt.

Vooral de groenten met een donker blad, zoals spinazie, broccoli en spruitjes, bevatten volop vitaminen en vezels. Probeer dan ook minimaal om de twee dagen een “donkere-blad” groente aan je maaltijd te toevoegen.

Om je proteïnen binnen te krijgen kun je het beste vis of kip bij je maaltijd nuttigen. Vooral de vette vissen bevatten veel omega 3 en zorgen voor een goede balans tussen je LDL en HDL cholestorol. Voorbeelden van vette vissen zijn zalm en tonijn. Ga altijd voor wilde vis. Gekweekte vis krijgt andere voedingsstoffen binnen en bevat niet dezelfde vitaminen als wilde vis.

Enkele malen per week kun je een steak nuttigen. Probeer zoveel mogelijk biologisch vlees en vis te kopen. Dit omdat normaal vlees en vis antibiotica bevat die via voedsel wordt toegediend om ziekte onder de dieren te voorkomen.

En gezonde vetten zijn onmisbaar in je dieet. Zoals bijvoorbeeld kokosnootolie. Je kunt er echt heerlijke recepten mee bereiden en het zit vol met gezonde vetten.

Ontbijt

Een gezond ontbijt helpt bij afvallen. Eet voor je ontbijt gebakken ei of roerei. Voor de smaak kun je hier kaas, bacon, avocado of champignons aan toevoegen. Wees niet bang voor het vet in de kaas, zoals eerder genoemd zijn het vooral de granen die zich omzetten in vet op je buik.

Tussendoor

Als tussendoortje kun je noten (walnoten, pecannoten, almondnoten) of een hardgekookt ei eten. Zo kom je ook die momenten door wanneer je trek hebt in iets lekkers of al een hongergevoel begint te krijgen.

Om te afvallen is het verder belangrijk dat je vrijwel geen suikers meer eet. Dat betekent geen suiker in de koffie, frisdrank, limonade of roomijs. Omdat het voor de zoetekauwers onder ons erg moeilijk is om helemaal geen suiker meer te eten kun je ’s avonds bijvoorbeeld een stukje pure chocolade pakken (85 %). Eventueel kun je ook een klein appeltje eten.

Het is af te raden suiker door artificiële suikers te vervangen omdat je drang naar suiker dan nooit zal afnemen. Het beste kun je dan ook “cold turkey” stoppen met suikerrijke producten.

Probeer tot slot je alcoholconsumptie tot een minimum te brengen. Alcohol, vooral in overvloed, wordt door het lichaam gezien als een gif en heeft een negatief gevolg voor je dieet.

Supplementen

Als je vreest dat je door deze aanpassing in je dieet een vitaminetekort opbouwt (wat niet zou moeten gebeuren) kun je kiezen voor aanvulling met extra supplementen.

Bij De Tuinen is een ruime selectie aan supplementen verkrijgbaar en als je online zoekt zal je nog genoeg andere opties kunnen vinden. Een aantal supplementen hebben ook nog eens de toegevoegde waarde dat ze helpen met afvallen. Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die hebben aangegeven dat ze met appelazijn afvallen.

Advies #2: Niet persé sport, wel beweging

Door te bewegen verbrandt je vet. Je hoeft echter niet direct een uur per dag te hardlopen om af te vallen. Door drukke agenda’s is dit lastig vol te houden en loop je het risico snel op te geven. Bovendien eten veel mensen na het sporten iets lekkers als beloning.

Hiermee is het effect van het sporten dan alweer teniet gedaan. Een half uur per dag is daarom een goed begin om je lichaam in vorm te houden. Je kunt ’s avonds na het eten een half uurtje een rondje door de wijk maken, tuinieren of een balletje trappen met de kinderen. Probeer dit minimaal 4 keer per week een half uurtje te doen en vergroot je succes op afvallen.

Advies #3: Gezonde hoeveelheid slaap

De juiste hoeveelheid slaap krijgen helpt. In een bepaalde studie, hadden de mensen die zes tot zeven uur per nacht slaap kregen over een periode van 5 jaar minder visceraal vet dan mensen die vijf of minder of acht of meer uur slaap kregen. Het is mogelijk dat slaap niet de enige boosdoener was, maar het zou best een belangrijke bijdrage hebben kunnen leveren.

Advies #4: Stress vrij

Emotionele stress levert een bijdrage aan het verhogen van je bloedsuikerspiegel. Vroeger kwam het lichaam in de stress-stand terecht omdat we te maken hadden met allerlei externe gevaren. Zo moest je vroeger vluchten als er een roofdier op je af kwam rennen.

Het lichaam maakte zich dan klaar voor een vluchtactie en zorgde ervoor dat de op dat moment belangrijkste lichaamsdelen, zoals de voeten en benen, alle zuurstof en voedingsstoffen krijgen. Organen werden tijdelijk ontzien zodat wij een vergrote kans op ontsnappen kregen.

Tegenwoordig hebben wij deze zorgen in Nederland niet meer. Wel hebben wij te maken met een nog veel gevaarlijkere type stress: chronische stress met verscheidene onderliggende oorzaken. Bijvoorbeeld door veel stress op het werk of een persoonlijke situatie.

Hierdoor is ons lichaam in een constante status van stress, hetgeen een impact heeft op het functioneren van ons lichaam. Probeer daarom stress zoveel mogelijk te vermijden. Yoga is bewezen een effectieve methode te zijn om stress tegen te gaan. Niet dat ik je adviseer nu direct ondersteboven ademhalingsoefeningen te gaan doen, maar neem het mee en bepaal wat voor jou het beste werkt.