Kurkuma of geelwortel is misschien wel één van de gezondste specerijen die er bestaan. Kurkuma wordt gewonnen uit de wortel van de Curcuma longa, een aan gember verwante plant die vooral voorkomt in India. Het is vooral bekend als het kruid dat kerrie zijn gele kleur geeft. Om die reden wordt kurkuma ook wel Indiase saffraan genoemd. Naast kleur geeft kurkuma gerechten ook smaak. Daarnaast heeft kurkuma belangrijke voordelen voor onze gezondheid. Hier zijn zes redenen om elke dag kurkuma aan je eetpatroon toe te voegen:

1. Kurkuma heeft geneeskrachtige eigenschappen

In India wordt kurkuma al duizenden jaren gebruikt als geneeskrachtig kruid. In het Westen begint de wetenschap nu pas te ontdekken wat de Indiërs al lange tijd weten: kurkuma bevat verbindingen met geneeskrachtige eigenschappen. Deze verbindingen staan bekend als curcuminoïden, waarvan de belangrijkste curcumine is.

Curcumine het belangrijkste actieve ingrediënt in kurkuma. Het is een zeer sterke antioxidant en heeft een krachtige ontstekingsremmende werking. Kurkuma bevat echter niet zoveel curcumine: slechts 1 tot 3 procent. De meeste onderzoekers maken gebruik van kurkuma-extracten die vooral bestaan uit curcumine. Bovendien gebruiken ze hoeveelheden van meer dan 1 gram per dag. Het is moeilijk om deze hoeveelheid binnen te krijgen met alleen voeding waaraan je geelwortel of kerrie toevoegt. Wil je optimaal het gezondmakende effect van kurkuma ervaren, dan gebruik je het beste een extract dat grote hoeveelheden curcumine bevat. Er bestaan ook producten die een grote hoeveelheid kurkuma en daarmee curcumine bevatten, zoals de Fitgeneration Kurkuma Latte Mix.

Het probleem is dat ons lichaam curcumine slecht kan opnemen. Dit probleem kun je ondervangen door kurkuma in te nemen in combinatie met zwarte peper. Zwarte peper bevat namelijk piperine. Dit is een natuurlijke stof die de opname van curcumine met maar liefst 2000 procent verbetert. Slik je een kurkuma-extract, dan kun je een paar peperkorrels meeslikken. Gebruik ook altijd zwarte peper in je gerechten met kerrie of geelwortel, want dan profiteer je toch een beetje mee van de geneeskrachtige werking van het kruid. Curcumine is in vet oplosbaar, dus het kan een goed idee zijn om het extract in te nemen met een vette maaltijd of in melk.

2. Kurkuma verhoogt het antioxiderend vermogen van ons lichaam

Oxidatieve schade wordt gezien als dé reden voor veroudering en verschillende ziektes. Oxidatieve schade ontstaat als vrije radicalen reageren met belangrijke stoffen in ons lichaam, zoals vetzuren, eiwitten of DNA. Zoals de naam als zegt, gaan antioxidanten deze schade tegen. Ze beschermen ons lichaam tegen vrije radicalen en zorgen er zo voor dat onze cellen gezond blijven. Curcumine is een krachtige antioxidant. Het neutraliseert vrije radicalen en verhoogt bovendien de activiteit van onze eigen antioxidantenzymen.

3. Kurkuma verhoogt de vetverbranding

Vetverbranding is belangrijk voor een gezond gewicht. Voor een goede vetverbranding heb je ten eerste een gezonde lever nodig. Kurkuma helpt de lever te ontgiften en beschermt dit belangrijke orgaan daarnaast tegen beschadiging door bijvoorbeeld vrije radicalen. Ook verlaagt kurkuma het vetgehalte in de vetcellen. Verder zorgt kurkuma ervoor dat de samenstelling van je vetcellen verandert ten gunste van calorieverbrandende vetcellen. Bovendien stimuleert het kruid de vetverbranding die nodig is om je lichaamstemperatuur op peil te houden en je voedsel te verteren. Het resultaat: een betere vetverbranding en een gezond gewicht. Wil je afvallen of je gezonde gewicht behouden, dan is kurkuma dan ook niet weg te denken uit je eetpatroon!

4. Curcumine is een natuurlijke ontstekingsremmer

Geloof het of niet: ontstekingen zijn een gezonde reactie van ons lichaam om indringers te bestrijden en de schade te herstellen. Zonder ontstekingsreactie kunnen ziekteverwekkers zoals bacteriën gemakkelijk ons lichaam binnendringen, waardoor we ziek worden. Hoewel ontstekingen dus op korte termijn gunstig zijn, kan het een groot probleem geworden als ontstekingen langer duren. Ons lichaam kan deze reactie dan zelfs gaan inzetten tegen eigen organen. Artsen gaan er zelfs vanuit dat chronische ontstekingen een belangrijke rol spelen bij bijna elk chronische ziekte. Denk hierbij aan hartziekten, kanker, stofwisselingsziekten, ziekte van Alzheimer en andere aandoeningen. Om deze ziekten te voorkomen en te genezen is het dus belangrijk om chronische ontstekingen tegen te gaan. Nu blijkt dat curcumine sterke ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Het ontstekingsremmend verhogen van curcumine is zelfs zo krachtig als dat van sommige ontstekingsremmende geneesmiddelen, maar dan zonder bijwerkingen!

5. Curcumine verbetert de hersenfunctie en vermindert het risico op hersenziekten

De neuronen in onze hersenen vormen ook na onze kindertijd nieuwe verbindingen, maar in bepaalde hersengebieden kunnen ze ook vermenigvuldigen en in aantal toenemen. Voor dit proces is de zogenoemde brain-derived neurotrophic factor of BDNF verantwoordelijk. Dit is een soort groeihormoon van de hersenen. Veel voorkomende hersenaandoeningen gaan samen met een lager niveau van dit hormoon. Denk aan depressie en de ziekte van Alzheimer. Interessant is dat curcumine de BDNF-spiegels verhoogt. Dit kan ervoor zorgen dat het proces van veroudering en de voortgang van bepaalde hersenziektes afneemt of zelfs omkeert. Ook kan curcumine het geheugen verbeteren en je slimmer maken.

6. Curcumine verlaagt het risico op hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Curcumine kan helpen om een aantal van de stappen in dit ziekteproces om te keren. Het verbetert namelijk de functie van het endotheel, oftewel de bekleding van de bloedvaten. Als het endotheel slecht functioneert, kan dat leiden tot hartziekten. Voor je lichaam wordt het dan namelijk moeilijk om de bloeddruk en bloedstolling te regelen.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat curcumine de werking van het endotheel verbetert. Uit één onderzoek blijkt dat het even effectief is als beweging en uit een ander blijkt dat het net zo goed werkt als een cholesterolverlagend geneesmiddel. Daarnaast vermindert curcumine chronische ontstekingen en oxidatie, wat ook belangrijk is voor het voorkomen van hartziekten.

Waarom je iedere dag kurkuma aan je eten zou moeten toevoegen

Kurkuma heeft geneeskrachtige eigenschappen door de aanwezigheid van curcuminoïden. Vooral curcumine is een zeer sterke antioxidant met een krachtige ontstekingsremmende werking. Daarnaast verhoogt curcumine de vetverbranding en het antioxiderend vermogen van ons lichaam. Ook zou de stof werkzaam zijn tegen hersenziekten en hartziekten. Alle reden dus om kurkuma dagelijks aan je maaltijd toe te voegen. Doe dit wel in combinatie met zwarte peper en vet, want dan neemt je lichaam het kruid ook op. Omdat kurkuma slechts kleine hoeveelheden curcumine bevat, zou je dagelijks grote hoeveelheden kurkuma moeten gebruiken om optimaal te profiteren van de gezondmakende werking. Een kurkuma-extract biedt hier uitkomst.

Wat vind jij van kurkuma? Heb je nog handige tips om het te verwerken in je dagelijkse voeding? Deel ze hieronder in de reacties.