5 kilo afvallen in 2 weken is veel makkelijker dan je denkt. Ga je op een Crash Dieet dan ben je die kilo’s in no-time kwijt. Een Crash Dieet is snel en efficiënt maar wel belastend voor je lichaam. Ook loop je een groot risico dat je de verloren kilo’s na een Crash Dieet weer snel terug wint.

Als je 5 kilo in 2 weken wilt afvallen moet je daarom goed weten hoe je dit het beste kunt aanpakken. Een paar stappen zijn hierbij van belang, waaronder het oppakken van een gezond eetpatroon na afloop van het dieet. Dit artikel geeft je die stappen waarmee jij gezond en plezierig die kilo’ s verliest en langdurig resultaat behoudt.

Het nadeel van snel afvallen

Allereerst zal ik je kort toelichten hoe een Crash Dieet werkt. Voor een uitgebreide omschrijving zie dit artikel. Bij een Crash Dieet is het de bedoeling dat je zo weinig mogelijk eet. Omdat je zo weinig eet krijgt je lichaam minder calorieën binnen dan haar energiebehoefte met als gevolg dat je vet zal verbranden. Naast vet verlies je overigens ook veel vocht bij dit dieet.

Het nadeel van dit dieet ligt echter in de periode na afloop van het dieet. Tijdens het dieet is je lichaam eraan gewend om weinig calorieën te verwerken en heeft dat gecompenseerd met een trager metabolisme (stofwisseling). Dit trager metabolisme is ook nog actief na afloop van het dieet. Als je vervolgens weer veel gaat eten zal het lichaam het merendeel van de calorieën opslaan als vet.

Met een Crash Dieet kun je dus 5 kilo in 2 weken afvallen maar behoudt je geen langdurig resultaat.

Als je ook langdurig resultaat wilt behouden volg dan deze 7 simpele stappen waarmee je jouw metabolisme op gang blijft houden.

7 stappen voor 5 kilo afvallen in 2 weken

1. Beweging

Zorg ervoor dat je na het dieet voldoende gaat bewegen. Je kunt afvallen door hardlopen of zwemmen en afvallen maar je kunt ook lekker een half uur tot een uur in stevig tempo door je wijk of de nabije natuur wandelen. Een andere leuke activiteit is een balletje trappen met de kinderen.

Als je niet echt een buitenmens bent kun je je inschrijven bij een sportschool voor cardio of leuke groepslessen. Tegenwoordig zijn er allerlei groepslessen beschikbaar. De kans is groot dat je een les tegenkomt die jij leuk vindt. Een andere, minder leuke, maar wel zeer efficiënte beweging is je huis poetsen. Daarmee sla je direct twee vliegen in één klap.

2. Spieren kweken

Spiermassa verbruikt meer energie dan vetmassa. Als je het vetmassa in je lichaam omzet naar spiermassa zal je dus sneller calorieën verbranden. Daarnaast geeft het een lekker gevoel om strakke en sterkere spieren te hebben.

Beweging en spieren kweken gaan het makkelijkst samen in een sportschool. Begin bijvoorbeeld met hardlopen op de loopband of fietsen op één van de fietsen. Vervolgens doe je oefeningen met losse halters om je spieren te versterken. Gewichtheffen helpt zowel voor je spieren als afvallen. Na het trainen van spieren verbrandt je namelijk nog steeds vet!

Zelfs als je maar één keer per week naar de sportschool gaat zul je je na een aantal weken al een stuk sterker en fitter voelen.

3. Suikerinname verminderen

Het is onnodig om te veel suiker te eten. Suiker is enorm ongezond en bevat géén enkele vitamine, mineraal of vezel. Je lichaam heeft wel glucose nodig maar is in staat dit zelf uit koolhydraten te halen. Je hoeft je lichaam dus geen extra suiker toe te dienen.

Iedereen weet natuurlijk dat frisdrank niet goed voor je is en dat je de consumptie ervan zo laag mogelijk moet houden. Vervang daarom alle suikerhoudende dranken door water. Ook kun je steeds minder suiker in je koffie en thee doen. Je zult merken dat het vanzelf begint te wennen.

4. Vaker eten

Doordat je zo weinig eet bij een Crash Dieet vertraagt je metabolisme. Om het jojo effect te vermijden moet je je metabolisme weer versnellen. Hier begin je al mee tijdens het Crash Dieet door vaker te eten, zo’n 7 keer per dag. Door vaker te eten blijft je metabolisme namelijk constant in werking om vet te verbranden.

5. Gezonde en natuurlijke producten eten

Door natuurlijke producten te eten zal je metabolisme harder werken. Onnatuurlijke producten bevatten namelijk weinig mineralen en vitaminen waardoor je lever weinig calorieën zal omzetten voor verder gebruik in je bloedstroom. Hierdoor treedt je metabolisme minder vaak in werking en zul je uiteindelijk minder vet verbranden.

6. Meer omega 3

Omega-3 balanceert de bloedsuikerspiegel en reduceert ontstekingen wat helpt om je metabolisme te reguleren. Ook kan omega-3 helpen met resistentie tegen het leptine hormoon welke onderzoekers hebben gelinkt aan hoe snel jij vet verbrand.

Vette vissen zoals zalm, tonijn en haring bevatten veel gezonde omega-3 vetten. Het is aanbevolen twee tot drie keer per week vis te eten. Als je niet van vis houdt kun je omega 3 supplementen innemen, ongeveer 1000 tot 2000 mg per dag. Let hierbij wel op de aanwezige hoeveelheid EPA/DHA in de capsules, de kwaliteit in capsules varieert namelijk enorm.

7. Ga voor groene thee

Groene thee staat vooral bekend om de antioxidanten. Maar naast die gezonde ontstekingsremmende antioxidanten bevat groene thee ook catechinen. In een onderzoek is aangetoond dat de proefpersonen die minimaal 625 mg catechinen uit groene thee consumeerden na 12 weken meer gewichtsverlies hadden dan de controlegroep. De afname van totaal abdominaal vet en subcutaan abdonimaal vet was ook groter bij de personen die groene thee dronken. Beide groepen bewogen overigens wel drie keer per week met gematigde intensiteit.

Neem je ‘s avonds ook nog een kop groene thee dan val je later makkelijker in slaap. Groene thee bevat theaninen welke een relaxerende werking hebben. Ideaal om je slaap te bevorderen. Ook gemberthee wordt vaak gebruikt voor afvallen.

Voldoende tips dus om gezond 5 kilo in 2 weken te afvallen. Deze tips zullen je helpen om het resultaat vast te houden of zelfs te verbeteren!

Wat is volgens jou de beste manier om in 2 weken veel gewicht te verliezen? Heb jij nog aanvullende tips die voor jou goed hebben gewerkt?